متحرک سازی تصاویر و صداگذاری بر روی آنها را موشن گرافیک گویند. به عبارت دیگر وکتورهای تصاویر انیمیشنی را با نرم افزارهای نسبتا پیشرفته براساس یک سناریو از قبل تعیین شده ، متحرک میسازند و سپس صداگذاری توسط گویندگان این حوزه روی موشن گرافی انجام می شود تا مفاهیم مرتبط و مد نظر طراح بطور کامل منتقل شوند.
ویدیوهایی که پیام ها و محتوا را به صورت متحرک منتقل می نمایند موشن می باشند. کلمه موشن Motion در فارسی پویا ترجمه میشود و به هر چیزی که دارای حرکت باشد گفته می شود.
انتقال و تبلیغ یک محتوا با این روش از مزیتهای فراوانی برخوردار می باشد. از جمله اینکه میتوان محتوا را بطور تأثیرگذارتر و جذابتری در زمان کوتاهتر همراه با تحمیل و تلقین مفاهیم به مخاطبین ارائه داد.
موشن ها میتوانند بر روی کامپیوتر و موبایل در وبسایتها و نرمافزارهایی که قابلیت نمایش ویدیوها را دارا می باشند نمایش داده شوند.
موشن گرافیک از دو کلمه موشن و گرافیک تشکیل شده و به عبارت دیگر، نوعی گرافیک است که دارای تکاپو و تحرک است ، برای انتقال پیام کلیپ یا مفاهیم نهفته در آن از قابلیتهای هر دو موضوع استفاده میشود . معمولا در آن از تصاویر واقعی استفاده نمیشود و برای طراحی گرافیک های آن از نرمافزارهای طراحی گرافیک مانند فتوشاپ و ایلاستریتور بهره میبرند.
ارائه محتوا بهصورت موشن گرافی، به دلیل دارا بودن حرکت و صدا، جذابیت بیشتری را برای مخاطبین به همراه دارند.
انواع موشن گرافیک(موشن گرافی)
ویدئوهای تشریحی
این ویدئوها با هدفهای مختلف تهیه میشوند و یکی از انواع متداول موشن گرافیها میباشند. ویدئوهای تشریحی، فرایند یا شرایط پیچیدهای را دارا میباشند. آنها از انیمیشنهای مجزا برای ترسیم یک تصویر کلی بهره میگیرند. با این روش میتوان میان مردم با برندی خاص یک رابطه عاطفی تشکیل داد. بیشتر مردم به جای خواندن اطلاعات روی وب سایتها، دنبال تماشای یک ویدئوی جامع هستند. یک ویدئو میتواند فروش یک محصول را در قالب داستانی تعاملی و عاطفی بیان نماید تا فروش نهایی افزایش یابد.
بازاریابی محصول
ممکن است این نوع موشن گرافیک را هم نوعی از کلیپ های تشریحی بدانید ولی آنها روی یک محتوای کلی متمرکز هستند؛ یعنی در بازاریابی محصول ، تنها روی یک محصول متمرکز هستند. در اینجا داستان محصول و نحو کاربردش را مطرح میکنند. برخی از محصولات مورد استفاده و ساختاری پیچیده دارند و به توضیحات بیشتری نیازمند هستند.
ویدئورئال
ویدئوهایی هستند که در آنها از فضای واقعی مثلا یک کارخانه فیلمبرداری میشود و اطلاعات و توضیحات را درباره سازوکار و تاریخچه شرکت گزارش میدهند. در ویدئو رئال از افکت های گرافیکی استفاده بسیار پیشرفته ای استفاده نمیکنند و محوریت ، بار و اساس اصلی انتقال مفاهیم تنها بر عهده فیلمبردار ، صدابردار ، صداگذاری و تدوین یا اصطلاحا EDIT آن ویدئو می باشد.
ویدیو موشن
این دسته از موشن ها، ترکیبی از فیلمبرداری و گرافیک مطلوب هستند ، که عمدتاً گرافیک و افکت ها علاوه بر افزایش جذابیت و چشم نوازی ، برای نمایش اطلاعات و مفاهیم به کار میروند که تنها با فیلمبرداری قابلیت ارائه و نمایش را ندارند.
استاپ موشن
استاپ موشن سبکی است که برای تولید آن از اشیای واقعی عکاسی صورت میگیرد . در این روش، اشیاء کم و جزئی حرکت داده میشوند و از هر حرکت عکس گرفته میشود. سپس تمامی عکسها با استفاده از نرمافزار مخصوص این کار، پشت سر هم قرار میدهند تا حس حرکت را به مخاطب القا کنند.
اینفو موشن
اینفو موشن ها کلیپ های هستند که در آنها از تکنیکهای اینفوگرافیک برای انتقال مفاهیم و مطالب استفاده میشود. در واقع از گرافیک و حرکت به شکلی استفاده میشود که بتوان از تکنیکهای اصلی اینفوگرافیک برای ارائه محتوا استفاده کرد.
گیف (موشن گرافی)
میتوان گیفهای حاوی موشن گرافی را تهیه نمود. این گیفها کاربردهای متفاوتی هم دارا میباشند و امروزه در رسانههای اجتماعی بسیار رایج شدهاند. گیفها میتوانند پستهای اجتماعی شما را به خوبی برجسته بنمایند.
شاید شما هم موشنها را به صورت ویدئوهای تبلیغاتی و فیلمهای کوتاه در شبکه های مجازی یا تلویزیون مشاهده کرده باشید. معمولا مخاطبین شبکه های اجتماعی ترجیح میدهند که محتویات جذابتر و متفاوتتر را دنبال کنند. لذا امروزه موشن به دلیل جذابیت در استفاده از رنگها، شخصیت و فضاهای متفاوت کاربرد بیشتری پیدا کرده است.
مزیت های موشن گرافی:
- انتقال مفاهیم و موضوع به بهترین راه ممکن
- مخاطبین را تحت تأثیر قرار میدهند
- وارد بازاریابی ویدئویی میشوید
- هزینه های بسیار کمتری نسبت به تیزرهای واقعی با فیلمبرداری در بر دارد
- در بازاریابی شبکههای اجتماعی بسیار به شما کمک شایانی مینماید
- کیفیت آموزشها را بسیار بالا می برند
تفاوت انیمیشن و موشن گرافی
انیمیشنها بیشتر داستان محور میباشند و محتویات خود را از طریق داستان به مخاطبین انتقال میدهند اما موشن گرافی بیشتر بر روی تصاویر و عناصر بصری از جمله فرمها، رنگها، بافتها و حرکت تکیه میکند تا محتوای خود را ارائه دهد.
موشن گرافی غالبا تصویر محور میباشد ولی انیمیشنها بیشتر شخصیت محور هستند.
در انیمیشن عملا به لایه های زیرین داستانی، روانی، احساسی و فلسفی شخصیتها و پرسوناژها پرداخته میشود اما در موشن گرافیک بیشتر به جنبه های نمادی، نشانه شناسی و تشریح رویدادها و فرایندها پرداخته میشود. به همین دلیل کاربرد موشن گرافیک بیشتر در صنعت تبلیغات و بردینگ استفاده میشود.
صنعت موشن گرافی
موشن گرافیها به یکی از فعالترین هنرهای برجسته و پر مخاطب در قرن ۲۱ تبدل شده است. طراحان موشن گرافیک در حوزه گرافیک آموزش دیدهاند یا در فیلم و انیمیشن سازی تجربه دارند. طراحان برای تبدیل شدن به هنرمند حوزه موشن گرافیک به دانشهای رنگ شناسی، تایپوگرافی، هنرهای تجسمی و همچنین صدابرداری نیاز دارند و باید کار با نرمافزارهای طراحی را یاد بگیرند.
با توسعه فناوری های روز به ویژه اینترنت، صنعت موشن گرافی هم تغییرات چشمگیری را تجربه کرده است. تولید محتوا، ترویج و نمایش آنها به شیوههای مختلفی انجام میشوند. گرافیست ها در هر مکان و هر زمانی با استفاده از فضای اینترنتی قادر به دورکاری و تهیه موشن گرافیکها هستند . بعلاوه امروزه استودیوهای طراحی موشن گرافی فوق العادهای در سراسر دنیا وجود دارند.