خدمات و راهکارها: مشاوره عینی/کاربردی سازی

در موضوع کارآمدی علوم انسانی حداقل دو حوزه عملیاتی وجود دارد که یکی حوزه «کاربردی­ سازی علوم انسانی» و دیگری حوزه «عینی­ سازی علوم انسانی» است. کاربردی­ سازی در ادبیات علمی و عرفی شناخته شده ­تر است اما مفهوم عینی­ سازی علوم انسانی تقریبا اولین بار در سال 1396 در قالب ایده «راهکارهای عینی سازی پژوهش های علوم انسانی از طریق طراحی و تولید محصولات/خدمات فرهنگی و هنری» توسط موسسه «رسانه دانش نورا» بکار گرفته شد. کاربردی­ سازی ناظر به کاربرد علوم انسانی در حوزه­ های فناوری، فناوری اطلاعات، کسب و کار، مدیریت بخش عمومی و مواردی از این دست است. از خروجی­ ها و نمونه­ های کاربردی­ سازی شده در این حوزه می­ توان به سامانه ­های سنجش ویژگی­ های شخصیت، مراکز مشاوره تخصصی روان­درمانی، مراکز عارضه­ یابی کسب­ و­کار و غیره اشاره کرد. اما عینی­ سازی به ارتباط علوم انسانی در حوزه سینما، رسانه و تولید محتوا اشاره دارد. دلیل تفکیک این دو حوزه عملیاتی، تفاوت در ماهیت، بازیگران و خروجی آنهاست که تمرکز بر هریک از این حوزه ها بی­شک نتیجه را اثربخش­ تر خواهد نمود.

عینی­ سازی علوم انسانی حرکت از مفهوم (Concept) به تصویر(Image) است. به عبارت دیگر عینی­ سازی فرآیند تبدیل متن علمی(Paper) شامل مقاله، کتاب و … به محتوای رسانه(Media) مثل فیلم، عکس، بازی یا مواردی از این دست است. جایگاه تولید و انباشت مفاهیم و متون علمی در دانشگاه­ها، مراکز پژوهشی و اندیشکده­ هاست و تولید محتوای رسانه در سینما و تلویزیون انجام می­ گیرد. طبیعی است که باید بین این دو حوزه یک ارتباط منطقی و طبیعی شکل بگیرد تا این دو حوزه بتوانند با یکدیگر گفتگو و مراوده داشته باشند.

برخی از خدمات و راهکارهای ما در این بخش عبارتند از:

برگزاری کارگاه و نشست های علمی مشترک در زمینه عینی سازی؛

اجرای پروژه ظرفیت شناسی پژوهش های علوم انسانی؛

تهیه (Request For Proposal)RFP عینی سازی و کاربردی سازی؛

مشاوره، اجرا و نظارت پروژه های عینی سازی و کاربردی سازی؛

خدمات منتورینگ به استارتاپ های صنایع خلاق و حوزه علوم انسانی؛

ارزیابی ایده ها و طرح های کسب و کار حوزه علوم انسانی و صنایع خلاق؛

 

نمونه کارهای مرتبط

مشاوره رایگان

با ما تماس بگیرید تا درباره سفر شما به دنیای عینی سازی با هم گفتگو کنیم

فهرست
باز کردن چت