
خدمات و راهکارها: مشاوره عینی/کاربردی سازی
در موضوع کارآمدی علوم انسانی حداقل دو حوزه عملیاتی وجود دارد که یکی حوزه «کاربردی سازی علوم انسانی» و دیگری حوزه «عینی سازی علوم انسانی» است. کاربردی سازی در ادبیات علمی و عرفی شناخته شده تر است اما مفهوم عینی سازی علوم انسانی تقریبا اولین بار در سال 1396 در قالب ایده «راهکارهای عینی سازی پژوهش های علوم انسانی از طریق طراحی و تولید محصولات/خدمات فرهنگی و هنری» توسط موسسه «رسانه دانش نورا» بکار گرفته شد. کاربردی سازی ناظر به کاربرد علوم انسانی در حوزه های فناوری، فناوری اطلاعات، کسب و کار، مدیریت بخش عمومی و مواردی از این دست است. از خروجی ها و نمونه های کاربردی سازی شده در این حوزه می توان به سامانه های سنجش ویژگی های شخصیت، مراکز مشاوره تخصصی رواندرمانی، مراکز عارضه یابی کسب وکار و غیره اشاره کرد. اما عینی سازی به ارتباط علوم انسانی در حوزه سینما، رسانه و تولید محتوا اشاره دارد. دلیل تفکیک این دو حوزه عملیاتی، تفاوت در ماهیت، بازیگران و خروجی آنهاست که تمرکز بر هریک از این حوزه ها بیشک نتیجه را اثربخش تر خواهد نمود.
عینی سازی علوم انسانی حرکت از مفهوم (Concept) به تصویر(Image) است. به عبارت دیگر عینی سازی فرآیند تبدیل متن علمی(Paper) شامل مقاله، کتاب و … به محتوای رسانه(Media) مثل فیلم، عکس، بازی یا مواردی از این دست است. جایگاه تولید و انباشت مفاهیم و متون علمی در دانشگاهها، مراکز پژوهشی و اندیشکده هاست و تولید محتوای رسانه در سینما و تلویزیون انجام می گیرد. طبیعی است که باید بین این دو حوزه یک ارتباط منطقی و طبیعی شکل بگیرد تا این دو حوزه بتوانند با یکدیگر گفتگو و مراوده داشته باشند.
برخی از خدمات و راهکارهای ما در این بخش عبارتند از:
برگزاری کارگاه و نشست های علمی مشترک در زمینه عینی سازی؛
اجرای پروژه ظرفیت شناسی پژوهش های علوم انسانی؛
تهیه (Request For Proposal)RFP عینی سازی و کاربردی سازی؛
مشاوره، اجرا و نظارت پروژه های عینی سازی و کاربردی سازی؛
خدمات منتورینگ به استارتاپ های صنایع خلاق و حوزه علوم انسانی؛
ارزیابی ایده ها و طرح های کسب و کار حوزه علوم انسانی و صنایع خلاق؛